сряда, 7 март 2018 г.

Amorphis – Under the Red Cloud (2015)



Amorphis винаги са имали нещо универсално в звученето си, което привлича фенове различни от традиционните метъли, и това е така още от 90-те. Всъщност те бяха една първите метъл групи, които чух, малко след издаването на Tuonela (1999) и едно сравнително постно интервю в Нов Ритъм. Смятам албумите от периода им 1994-99 за абсолютния им връх, но харесам и първият им албум (бел. ред. 18 г. – даже не много скрито го определям за един от най-добрите дет метъл албуми) и Am Universum (2001). След това започнаха постепенно да ме губят, но въпреки че не са ми свръх любима група, винаги съм ги следял и редовно си ги пускам. С последните им албуми загубих надежда, че ще чуя повече от 2-3 по-стойностни песни, а другото лично за мен е с прекалено сладникаво звучене, доближаващо ги до HIM и Nightwish, без да имам нищо против тези групи. Не мога и да отрека, че с присъединяването на Tomi Joutsen групата се възроди, след като загуби ритъма в началото на миналото десетилетие, но в албумите им вече липсваше изненада в звученето, сякаш бяха намерили удобен стил и не искаха да мръдват от там. Естествено, очаквах новия албум с интерес, особено след приятната изненада на последния Moonspell и албума с „завръщане към ревовете” на Paradise Lost, дали и тях няма да ги осени някое завръщане към 90-тарските класики.
И бях много приятно изненадан от чутото. Не бих казал, че има такова нещо като завръщане към някой от албумите им, но Under the Red Cloud носи нещо от атмосферата и настроението на Elegy (1996) и Tuonela (1999), смесено с нещата последните албуми. За първи път от над десетилетие мога да кажа, че в албум на Amorphis няма слаба песен, макар че Sacrifice прилича (и то не малко) на няколко от по-сладникавите песни от последните албуми. Но поне не дразни. Първата половина от UtRC минава малко по-неоткрояващо се, но дава надежди, че албумът ще е нещо повече от поредния им „добър, но нищо повече”. И така до Death of a King, която една от трите най-силни песни в тазгодишното издание, заедно с Dark Path и Enemy of the Gates, която е абсолютния ми фаворит. Там групата звучи едновременно масивно и по опетски мелодично, като двете настроения се редуват, без да разводняват песента. Женските вокали в White Skies радват ухото (бел. ред. 18 г. – дело на Aleah Stanbridge, която за съжаление няколко месеца след албума почива от рак), а и самата песен е добра. Лично на мен добро впечатление ми направи звука на албума, клавирите не са залели всичко, както беше преди, китарите звучат мощно, а разнообразието във вокалите на Tomi Joutsen освен чистите вокали и ревовете, има и особено интересна бледна тип „леко блекърска”, което си е плюс за мен.


В крайна сметка албумът е най-силното им нещо от новия им период. Не знам дали заради ниските очаквания, или нещо друго, но смятам UtRC за успешен и най-малкото доста по-стойностен от нещата им от последните 10 години. И най-после няма да се слуша Barren Earth като заместници на Amorphis ;)

P.S. Обложката е чук

Оценка: 9/10


Няма коментари:

Публикуване на коментар